Gelieve aan te melden

Navigatie

www.leds-sport.nl/www.vnz.be/voordelen-terugbetalingen/sport-fitnessclub/http://www.trekbikes.com/be/nl_BE/trek-metnet-shoes/?utm_source=vlaamsewielrijdersbond&utm_medium=blx_banner&utm_campaign=blx_accessoires&utm_content=wegschoenen_120x600http://www.concap.be/nlhttp://www.schwalbe.com/nl/
http://www.trekbikes.com/be/nl_BE/trek-metnet-shoes/?utm_source=vlaamsewielrijdersbond&utm_medium=blx_banner&utm_campaign=blx_accessoires&utm_content=wegschoenen_120x600http://www.concap.be/nlhttp://www.schwalbe.com/nl/www.leds-sport.nl/www.vnz.be/voordelen-terugbetalingen/sport-fitnessclub/

    Levensduur van batterijen




    We gebruiken steeds meer oplaadbare batterijen: gemiddeld  zo’n 20 per persoon en helaas gaan ze niet zo lang mee als u zou wensen. Dat u zelf veel invloed op de levensduur   heeft  is   niet  altijd  bekend. Daarom  hier  wat  tips  en  trucs  om  de  meest voorkomende  problemen  te voorkomen.



    Alle oplaadbare batterijen
    slijten snel als ze in slecht geladen toestand langere tijd niet worden gebruikt. Als een batterij gedurende drie maanden geheel ontladen wordt opgeslagen is bijna 1/3 van de capaciteit voor  altijd verloren. Dus altijd eerst laden en dan wegbergen als u ze langere tijd  niet gebruikt. Wij  zien  verschillen  in levensduur van 1 ½ jaar tot 8 jaar voor vergelijkbare batterijen.

    Gereedschap batterijen
    Consequent laden vooraleer weg te leggen. Vaak worden  2 batterijen (van  beperkte  capaciteit) bij nieuwe machines geleverd. Daardoor ligt er altijd één ongebruikt en bent u dus snel aan een nieuwe toe. Koop daarom liever 1 nieuwe batterij met grote capaciteit ( 3000 MAh i.p.v. 1200 MAh). Inmiddels zijn volop “huismerk” batterijen beschikbaar die vaak maar de  helft  van een  originele kosten en   zeker  niet  minder  van  kwaliteit  zijn. Eventueel kunnen  de  batterijcellen  in  een  batterij  met  beperkte  capaciteit  vervangen  worden  door  cellen  met grote capaciteit.


    Elektrische fiets
    Ook hier geldt: altijd opladen vooraleer  enige    weken te stallen. Wilt u uw batterij voor een hele winter bewaren, is het zelfs beter om deze 80% geladen aan de kant te leggen, zodat niet alles onder volle belasting blijft. Als   u  steeds   minder   ver  met  ondersteuning   kunt  fietsen,  kunt   u   vervanging     van  de      batterijcellen  overwegen. Dat is   bij 95% van de fietsbatterijen   mogelijk   en  kost veel minder  dan  een  nieuwe batterij. Begin  altijd  met  een  batterijtest. Daaruit  blijkt hoeveel capaciteit nog beschikbaar is  en welke verbetering u van een nieuwe batterij kunt verwachten. In  de  praktijk  blijkt  in  20% van de gevallen dat het probleem niet bij de batterij zit maar bij de fiets of fietser. Een fietser kocht 5 jaar geleden de eerste nieuwe elektrische fiets en gebruikte toen weinig ondersteuning. Inmiddels wordt de ondersteuning volop gebruikt waardoor de actieradius sterk afneemt. Dat ligt dus niet alleen aan de batterij maar vooral aan de fietser.


    Auto
    Autobatterijen gaan niet kapot van kou; het is de warmte in de zomer die er voor zorgt dat ze in de winter    niet  goed meer functioneren. Bij  grote hitte  zetten  de  platen  in  de accu uit en in extreme gevallen kan dat tot kortsluiting leiden. Dan valt een deel van de capaciteit weg maar daar merkt u niet direct iets van. Er is voldoende reserve. Om schade door warmte te voorkomen plaatsen veel fabrikanten de accu  op afstand  van de motor en doen de batterij een “jasje” aan. Dat is dus om de warmte buiten te houden en niet om ze te beschermen tegen de kou.

    Zodra het echt koud wordt is extra capaciteit nodig. De hele motor is  koud, de olie dik en de capaciteit van de batterij is afgenomen  door  de  kou. Bij een  in  de zomer  beschadigde  batterij  komen  dan pas de problemen naar voor. Door de batterij voor de winter even te laten testen kan vastgesteld worden of u bij koud weer startproblemen kan verwachten.


    Tenslotte
    Er bestaan grote verschillen in batterijen. Een startbatterij is iets heel anders als een stationaire batterij of een cyclische batterij. AGM, Deep Cycle, Gel, Lithium, VRLA, EFB, semi-tractie, etc. Prijzen verschillen maar bij een verkeerde toepassing zult u snel weer aan een nieuwe batterij toe zijn. Wij zien bijvoorbeeld regelmatig stationaire (back-up) batterijen in een rolstoel of scootmobiel. Die gaan in die toepassing niet lang mee! Dat is slecht voor uw portemonnee, het kost tijd en aandacht en het kan er voor zorgen dat kostbare apparatuur onnodig beschadigd wordt. Om  maar  te  zwijgen van de ergernis bij een onverwacht weigeren van uw auto  of apparatuur. Een accuspecialist  helpt u graag bij de juiste keuze.



    Jan VERHULST - Operationeel coördinator- Battery Street Nijverheidslaan +50/56 - 8540 Deerlijk
     
    Gepubliceerd op 22 Februari 2019

 

 

Nog geen lid bij de grootste wielerbond van Vlaanderen?

Schrijf jezelf en je gezin dan nu in voor slechts €40

Loading Een ogenblik geduld
De pagina wordt geladen
Loading