Gelieve aan te melden

Navigatie

www.salden.nlhttp://shop.win2.nu/www.leds-sport.nl/www.vnz.be/voordelen-terugbetalingen/sport-fitnessclub/http://www.kortweg.be/www.vermarcsport.com/nl/design-your-own-customteamwearhttp://bit.ly/335Ixxbhttp://bit.ly/35AWwtv
www.leds-sport.nl/www.vnz.be/voordelen-terugbetalingen/sport-fitnessclub/http://www.kortweg.be/www.vermarcsport.com/nl/design-your-own-customteamwearhttp://bit.ly/335Ixxbhttp://bit.ly/35AWwtvwww.salden.nlhttp://shop.win2.nu/

    Voorbereiding op het nieuwe wielertoerismeseizoen


    ik sport slim tattoo

    Wanneer je van plan bent te starten met fietsen (of sporten in het algemeen), hou je best enkele tips in het achterhoofd. Op die manier verklein je de kans op blessures en ben je beter gewapend om lange tijd plezier te hebben van je nieuwe sportieve levensstijl. In de rubriek trainingstips voor beginners geven we de volgende tips mee die je best in acht neemt: Kies een goede begeleider/trainer/club; Stel je de vraag of je eerst bij de dokter/sportarts langsgaat of niet; Zorg voor functionele kledij en een goede uitrusting; Doe het rustig aan en bouw geleidelijk op; Pas je levensstijl aan en zoek een sportgezel!

    Na verschillende maanden van minder sporten of zelfs van inactiviteit tijdens die donkere winter breekt voor duizenden wielertoeristen weer het seizoen aan. Hoe wordt zo'n seizoen best opgevat? Hoe kan je een lange tocht of een meerdaagse tourtocht voorbereiden? Je gaat best na of een geschiktheidsonderzoek aangewezen is. Er doen immers maar al te vaak verhalen de ronde over (cardiale) ongevallen bij wielertoeristen. Een inspanningstest kan ook bepalen hoe het met het algemeen prestatievermogen is gesteld en waar precies de individuele overgang van uithoudingstraining naar weerstandstraining ligt. Vraag er naar bij je sportarts!

    Ideaal is natuurlijk dat je tijdens de wintermaanden je fysieke conditie op peil kan houden. Hiervoor kan je best minstens twee keer per week een fietstocht van minstens een uur doen aan een rustig tempo. Deze training kan ook binnen op de rollen of de hometrainer gebeuren, of dit kan ook een rustig duurloopje zijn. Begin maart beginnen de Vlaamse wegen op zondagvoormiddag dan weer bont te kleuren door de duizenden wielertoeristen die in groep op pad gaan. Om je fysieke conditie wat te verbeteren, is naast deze zondagse tocht nog minstens één keer per week een extra training nodig. Anders liggen de trainingsprikkels te ver van mekaar en leidt dat niet tot een duidelijke conditieverbetering. Uithoudingstraining (lange duur) is het allerbelangrijkste voor wielertoeristen. Na enkele weken trainen kan je lange duur en extensieve duurtraining afwisselen en vanaf de derde maand kunnen zowel een lange duur, een extensieve als een intensieve training in het weekschema voorkomen. Staat er in de vakantie een meerdaagse tocht op het programma, dan doe je er best aan om vanaf de maand mei twee lange duurtrainingen op twee opeenvolgende dagen (zaterdag-zondag) in te schakelen. Wanneer je zoals velen in de zomer een zware bergtocht plant (Ventoux, Marmotte, 3 Ballons…), is het zeker aan te raden om de laatste twee maanden voor de grote dag ook af en toe het klimwerk wat te oefenen.

    In de rubriek Trainingstips voor wielertoeristen en wielrenners van de website Gezond Sporten vind je een schat aan nuttig informatie over al deze aspecten, trainingstips, trainingsschema's, en veel meer!

    Sport jij slim?

    De basisboodschap “Je lichaam is je beste materiaal. Draag er zorg voor” wil sporters bewustmaken van het belang van gezond sporten en van de eigen verantwoordelijkheid op dit vlak. Wie gezond sport kan veel langer sporten, beleeft er meer plezier aan en verlaagt de kans op sportletsels!

     

    Bron: www.gezondsporten.be

    Gepubliceerd op 29 Februari 2016

 

 

Nog geen lid bij de grootste wielerbond van Vlaanderen?

Schrijf jezelf en je gezin dan nu in voor slechts €35

Loading Een ogenblik geduld
De pagina wordt geladen
Loading